För ett decennium sedan var ordet ”upplevelsepresent” inte i närheten av lika vanligt på presentbord och önskelistor som idag. Upplevelsepresenter och presentkort på upplevelser är numera något man ser nästan varje födelsedag eller jul. Varför har upplevelsepresenterna fått sådan skjuts?
Det finns nog flera olika orsaker till det, det första handlar om Presentkvalitet. När man köper en present till någon, tex en tröja, en bok eller en fin vas så gör man ju själv ett smakval över vad mottagaren kan tänkas gilla. Ibland lyckas man väldigt väl och hittar nåt som personen inte själv visste att denne ville ha men inte sällan så köper man något som inte exakt är det mottagaren ville ha. Det är dock tillräckligt bra för att man inte ska vilja lämna tillbaka det, men i slutändan ligger det bara i garderoben eller på vinden utan att vara använd. Detta är inte ett problem med upplevelsepresenter. De blir aldrig liggande och tar upp dåligt samvete!
En annan orsak är att de allra flesta med egen inkomst etc oftast köper det de vill ha när de vill ha det. När det sedan nalkas julafton eller födelsedag så har man liksom inget man önskar sig. Vill man inte ha något är det förstås svårt att köpa något. En upplevelsepresent passar dock fortfarande väldigt bra, då man inte kan ha för många upplevelseminnen! Risken finns ju iofs att personen redan gjort samma upplevelse innan men det behöver inte vara negativt.
En tredje orsak är att vi i allt större utsträckning vill visa våra vänner och bekanta en massa spännande saker från våra liv på sociala medier. En spännande upplevelse blir jättekul att visa upp på Facebook och Instagram efteråt, vilket alltid uppskattas.